Fonecta Eiger Dreams: Näin valloitimme oman vuorenhuippumme
Lähtöasetelma kahden myyntikultturiltaan erilaisen yrityksen yhdistymistilanteessa näytti Fonectan silmissä suunnilleen samalta kuin nelikilometrisen Eigerin pohjoisseinämä vuoren juurelta katsottuna: miten saada toisilleen tuntematon väki puhaltamaan yhteen hiileen ja saavuttamaan puolessa vuodessa heille asetettu haastava myyntitavoite.
Fonectalle rakentamamme kannusteohjelma kannusti, muistutti ja motivoi myyjiä monin eri tavoin. Aktiivisen viestinnän ohella näkyvin toimepide oli myyntitiimin tiloihin pystytetty jättitaulu, jossa vuoristokiipeilijäksi varustettu Hessu Hopo kiipesi myynnin tahtiin kohti Eigerin huippua. Myös vuoren juurella sijaitsevan Grindelwadin turistitoimiston vetäjä lähetti henkilökohtaisen kannustekirjeen jokaiselle myyjälle, mukana upea hehkutus-dvd kohteesta.
Matkatoteutuksessa ylitti kohderyhmän villeimmätkin unelmat. Perinteisillä alppikelkoilla laskettiin alas maailman pisintä luonnonkelkkareittiä – pilkkopimeässä otsalamppujen valossa. Aletsch Gletcher –jäätiköllä käveltiin ja kiivettiin ammattilaisten vuoristo-oppaiden johdolla. Fondue-illallista juhlittiin Eiger-vuoren juurella sijaitsevassa vuoristoravintolassa. Matkan kohokohta oli kuitenkin päästä oikeasti myös kiipeämään Eigerin kuuluisalle Pohjoisseinämälle - ensimmäisinä turisteina maailmassa.
Loppulaskennassa todettiin että kannusteohjelma maksoi itsensä takaisin 14-kertaiseksi. ”Grindelwaldin reissusta on vaikutuksena selvästi nähtävissä porukan parempi yhteenhitsautuminen ja hyvä tekemisen meininki. Matka oli enemmän kuin paikallaan”,
Tomi Pihlas, tiiminvetäjä
Tämä klassinen esimerkki systemaattisesti suunnitellusta ja rohkeasti toteutusta matkakannusteohjelmasta on esitelty myös mm. kannustealan maailman kattojärjestön SITE Globalin konferenssissa Etelä-Afrikassa ja Nordic Symposiumissa Helsingissä sekä järjestön julkaisemassa ”Motivational Events” –kirjassa.